• سه شنبه ٢٥ مهر ١٤٠٢-١٥:٤٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٧٠٠
امانی در قرائت گزارش محله‌گردی «دولت‌خواه جنوبی»‌:9-184

ضرورت بهره‌برداری از سیستم فاضلاب و تسریع در ساخت تصفیه خانه / فرسودگی شدید مدارس با جمعیت بالا

عضو شورای شهر تهران به ارائه گزارش گزارش محله‌گردی «دولت‌خواه جنوبی»‌ منطقه 19 پرداخت و بر ضرورت بهره‌برداری از سیستم فاضلاب و تسریع در ساخت تصفیه خانه و همچنین رسیدگی به موضوع فرسودگی شدید مدارس با جمعیت بالا تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر تهران، ناصر امانی،‌ در صحن شورا گزارش محله‌گردی‌اش از محله دولت‌خواه جنوبی را قرائت کرد. او ضمن همدردی با مردم غزه، شعری از یک شاعر شهید فلسطینی خواند که به دست عوامل رژیم آدم‌کش صهیونیستی آن هم در خارج از فلسطین ترور شد. 
او گفت:‌ شعر می‌گوید سه دسته سنگ فلسطین را به سینه‌شان زدند. یک دسته کسانی که به فلسطین به شکل یک مرغ که باید از تخمش استفاده کنند نگاه می‌کردند؛ عده ای که فلسطین را به پیراهن عثمان تبدیل کردند تا با آن تجارت کنند. اما یک راه بیشتر برای آزادی فلسطین وجود ندارد و آن هم از لوله تفنگ ما خواهد گذشت. چیزی که امروز در غزه می‌گذرد تحقق این شعر شهید فلسطینی است که جهاد اسلامی و حماس بعد از 75 سال که مرغ و تخم مرغ و پیراهن عثمان به نتیجه نرسید؛ دارند به این نتیجه می‌رسند و همان طور که رهبری فرمودند ان شاالله سرآغاز آزادی قدس اشغالی و همه فلسطین از دست اشغالگران خواهد بود. 
امانی در ادامه گزارش خود را قرائت کرد: گزارش بنده از ناحیه سه منطقه 19 است که به همراه خانم سلیمانی رفتیم و گزارش مشترک ماست. ناحیه سه منطقه 19 شهرداری تهران هر چند در گذشته به دلیل وضعیت ویژه خلازیر  شهرتی داشت، بعد از حادثه فروریختن ساختمان‌های غیرقانونی و ناپایدار در محله خلازیر که مربوط به این ناحیه است قدری شهرتش جهانی شد؛ ناحیه‌ای که علاوه بر محله خلازیر چهار محله دیگر هم تحت مدیریت‌اش است؛ یعنی دولتخواه جنوبی، دولتخواه شمالی، نعمت آباد و اسماعیل‌آباد. گزارش بنده از محله دولتخواه جنوبی است. 32 کوره آجرپزی با وسعت 140 هکتار  با همه تبعات و آثارش در این ناحیه واقع است که این کوره‌ها هم تهدید و هم فرصت‌اند. 
عضو شورای شهر تهران تأکید کرد:‌ از 55 هزار تن زباله روزانه‌ای که منطقه 19 از منطقه تخلیه می‌کند 15 هزار تن آن متعلق به محله خلازیر این ناحیه است و با احتساب چهار محله دیگر ناحیه حداقل 50 درصد زباله و نخاله‌ای که از منطقه 19 روزانه جا‌به‌جا می‌شود متعلق به ناحیه سه است که باید برایش یک فکر اساسی کرد و ساختار جدیدی با توجه به ساخت و سازها و درگیری هایی که هست، طراحی کنیم. طبق گفته شهردار در این ناحیه طی یک سال گذشته چهار شهردار عوض شده؛ یعنی به طور متوسط در ناحیه سه منطقه 19 هر سه ماه یک بار یک شهردار جا‌به‌جا شده و در یک سال 10 رئیس اداره شهرسازی عوض شده؛ یعنی به طور متوسط هر 36 روز یک بار رئیس اداره شهرسازی جا‌به جا شده و نشان می‌دهد که در اینجا چقدر مساله داریم و باید یک فکر اساسی برای ساختار شهرداری در این ناحیه کنیم.
او در ادامه  به پنج مساله اساسی منطقه 19 اشاره کرده و گفت:  یکی بحث سیستم فاضلاب و کنترل آب‌های سطحی و زیرسطحی منطقه است که کل منطقه و بیشتر این ناحیه را درگیر کرده است. دوم مرکز بزرگ جمع‌آوری و خرید و فروش ضایعات لوازم سرقتی و اسقاطی واقع در خلازیر که در گذشته روزانه بیش از 300 کامیون نخاله و ضایعات در آنجا تخلیه می‌شده که آقای فرهادی،‌ شهردار منطقه گفتند این را به حداقل کاهش دادیم اما همچنان ادامه دارد. سوم ساخت و سازهای غیرقانونی و ناپایدار است که همه در جریان هستیم و ملموس است. چهارم سه ملک وقفی است که در منطقه هست. پنجم کوره‌های آجرپزی است که اینها به عزمی خارج از منطقه و حتی بعضاً خارج از شهرداری تهران برای حل و فصل مسائل زیربنایی نیاز دارد تا بتوان مشکل را حل کرد.  با این مقدمه گزارشم را از محله دولتخواه جنوبی در ناحیه سه منطقه 19 که همجوار با محله خلازیر است و با مشکلات پنجگانه فوق درگیر است بیان می‌کنم. 
امانی اضافه کرد:‌ محله دولت‌خواه شمالی و جنوبی در گذشته یک محله بودند و حالا دو محله کوچک‌اند و نمی دانم چرا جدا شدند و به دو محله تبدیل شدند که جمعا روی هم 35000 نفر جمعیت دارند. نکته جالب این است، ساخت‌و‌سازهایی که در این محله انجام می‌گیرد کاملاً منطبق بر ضوابط و اصول شهرسازی و مطابق با نقشه‌ای است که شهرداری منطقه صادر کرده است؛ یعنی با فاصله چند ده متر از خلازیر در این محله یک مورد ساخت و ساز غیرمجاز در این محله نداریم و هم مردم و هم شهردار ناحیه و منطقه تأیید کردند  و همه ساخت و سازها بر اساس اصول شهرسازی انجام می‌گیرد. اولین موضوعی که بعد از ورود به محله جلب توجه می‌کند وضعیت نظافت و نگهداشت محله است که به خاطر عدم بهره‌برداری از سیستم فاضلابی که 90 درصد آن اجرا شده اما سیستم فاضلاب وصل نشده و هم اینکه که ایستگاه تصفیه‌خانه که باید سیستم به آن وصل شود بهره برداری و ساخته نشده، همچنان شاهد رها بودن فاضلاب در  جوی‌ها و انهار سطح محله و کل ناحیه هستیم و چون فاضلاب به شکلی است که اگر 24 ساعت تمیز نکنید لجن می‌گیرد، هر کس به آنجا مراجعه می‌کند تصورش این است که شاید چند هفته یا چند ماه است شست‌وشوی انهار انجام نگرفته است. دوستان منطقه می‌گفتند حداقل هفته‌ای یک بار شست‌وشو می‌شود ولی به دلیل جاری بودن فاضلاب و این که مردم هم خیلی رعایت نمی‌کنند و پسماندها را در جوی‌ها می‌ریزند ظاهر بسیار ناپسند و نامطبوعی ایجاد کرده است.
عضو شورای شهر تهران تأکید کرد:‌ هر چند مخازن زباله جدیدا تعویض و جاگذاری شده بود و همه مخازن نو بود، اما جابه‌جا شدن مخازن زباله توسط مردم مشکلی است که در کل تهران داریم و کسی دوست ندارد مخزن زباله جلوی ساختمان یا مغازه‌اش باشد و همه دوست دارند محله تمییز باشد، ولی زباله و مخزن آن نزدیک خانه یا مغازه‌شان نباشد و این مشکلی است که در این محله با آن مواجهیم. بحث تاریکی و عدم روشنایی معابر و بوستان‌ها مسئله بعدی بود که مردم خیلی مطرح می‌کردند که باید برایش فکری شود مثل خیابان پاییزان و شبرنگ و بخش جنوبی بوستان باران که از تاریکی و عدم روشنایی رنج می‌برند. دو معبر ورودی و خروجی محله باید کامل شود و مسائل فنی‌اش با رعایت مسائل فنی از دو لاین آن بهره برداری شود تا راه مردم باز شود. این موضوع نیاز به کسب مجوز از معاونت فنی و عمرانی منطقه است که شهرداری منطقه 19 درخواست کرده اما مجوز برای‌اش صادر نشده چون باید دکل ها را جا‌به‌جا کنند. سرانه فضای سبز در محله خوب است و دو بوستان باران و ایرانیان در محله ساخته شده که یکی متعلق به دوره چهارم است و بوستان بسیار زیبایی با مصالح خیلی عالی و نمای دلپذیر آنجا ساخته شده و مردم از مدیریت شهری تشکر می‌کردند. بوستان ایرانیان آن سمت بزرگراه است و برای استفاده مردم به یک پل عابر پیاده نیاز دارد که باید برای این موضوع هم فکری شود تا مردم بتوانند از بوستانی که ساخته شده استفاده کنند. بوستان باران که دوره چهارم ساخته شده،‌ وقتی وارد  می‌‎شوید فکر می‌کنید در یکی  از مناطق شمالی تهرانید اما در یک محله محروم و جنوبی تهران یک بوستان بسیار بزرگ با مصالح و پوشش گیاهی عالی ساخته شده، اما به دلیل این که خوب رسیدگی نشده بخش جنوبی‌اش رها شده و روشنایی ندارد و هنوز توسط مردم بهره برداری کامل انجام نمی‌گیرد. 
امانی در ادامه گفت: یک زمین چمن مصنوعی هم در دوره چهارم که طبق گفته معاون اجتماعی منطقه بزرگ‌ترین زمین چمن تهران است که از آنجا بازدید کردیم اما در چند سال گذشته دست پیمانکار بوده که به تعویض چمن‌اش نیاز است تا مردم بهتر بتوانند استفاده کنند و حالا دست پیمانکار خصوصی است و سازمان ورزش باید برای این موضوع فکری بکند. سرانه فرهنگی در محله از لحاظ مسجد مشکل ندارد و با اینکه هیچ فضای فرهنگی در آنجا وجود ندارد، اما سرای محله بسیار خوب در چند طبقه و عالی با یک سالن آمفی تئاتر زیبا در آنجا ساخته شده، ولی چون سیستم صوتی و سرمایشی کامل نشده از آن سالن اجتماعات خوب استفاده نمی‌شود. در دوره گذشته و این دوره سرای محله به دو بخش تقسیم شده و یک بخش آن در اختیار ناحیه قرار گرفته  و تیم‌های شهربان و حریم‌بان در آنجا مستقر می‌شوند و ساعاتی که در آنجا بودیم دو کامیون از کامیون‌هایی که نخاله بار کرده بودند و می‌خواستند آنجا تخلیه کنند بخشی از محوطه را گرفته بودند و در فضای سرای محله نگهداری می‌کردند. شهردار منطقه هم در جریان قرار گرفتند و از ایشان خواهش کردیم چون محله سرانه فرهنگی ندارد مردم بتوانند از این سرای محله به عنوان یک فضای فرهنگی استفاده کنند و ترتیبی دهند که این تفکیک زودتر مجزا شود و سرای محله کامل در اختیار مراجعات مردم قرار بگیرد. 
عضو شورای شهر تهران تأکید کرد:‌ سرانه درمانی در محله صفر است و مردم درمانگاه ندارند؛ اما در آنجا خیرینی هستند که آماده‌اند اگر زمین در اختیارشان قرار بگیرد خیلی سریع برای مردم درمانگاه بسازند. قرارگاه شهید اسداللهی وابسته به سپاه بزرگ تهران در آنجا مستقر است و کارهای بسیار خوبی در زمینه محرومیت‌زدایی کرده‌اند و گفتند به  شهرداری هم نامه زدیم و گفتیم اگر زمین در اختیارمان می‌گذارید حتی حاضریم در اینجا بیمارستان و مراکز آموزشی مثل دبیرستان و دبستان بسازیم. مشکل زمین وجود دارد که از ما درخواست داشتند این موضوع را پیگیری کنیم و در شورا مطرح سازیم. بحث حضور متکدیان در محله یکی از مشکلات مردم است که به حضور اتباع برمی گردد و باید برای سامان‌دهی اتباع در تهران فکری بکنیم. در محله محوطه‌ای است که در گذشته محل دپوی نخاله و زباله بوده که اخیراً شهرداری چیزی شبیه خاکریز دور تا دور آن زده و محصور کرده تا کامیون‌ها نتوانند وارد شوند و نخاله خالی کنند؛ اما نمی دانم با چه وسیله‌ای می‌روند که شب‌ها نخاله و زباله خالی می‌کنند و بعد آتش زده می‌شود و دود آن به هوا می رود و ایجاد آلودگی می‌کند که از شهردار منطقه خواهش می‌کنیم برای این موضوع فکری بکند. در زمینه آسفالت مثل اکثر محلات محروم در یک سال گذشته آسفالت خوبی کار شده و سه هزار تن آسفالت در سطح ناحیه شهرداری کار کرده؛ هر چند همچنان در محله دولت‌خواه شمالی و جنوبی معابری هستند که نیاز به آسفالت دارند. آن طور که معاون فنی منطقه توضیح دادند باید زیرساخت آماده شود که زیرساخت‌شان آماده نشده و آسفالت صورت نگرفته است. ناحیه ای به این بزرگی که از 55000 تن زباله منطقه 15000 تنش از این ناحیه تخلیه می شود یک پیمانکار دارد  و پیمانکاری است که یا قراردادش تمام شده یا در آستانه اتمام است. 
او در نهایت خلاصه خواسته‌های مردم را قرائت کرده و گفت: بهره‌برداری از سیستم فاضلاب و تسریع در ساخت تصفیه خانه،‌ دوم؛‌ توجه ویژه به نظافت و نگهداشت محله،‌ سوم؛ حل مشکل روشنایی معابر و بوستان ها، چهارم؛ تکمیل و بهره برداری از دو ورودی و خروجی محله،‌پنجم؛‌ اختصاص زمین برای ساخت درمانگاه و مرکز آموزشی؛ این محله سه مدرسه  دارد که 40 سال از ساخت آن می‌گذرد و دو شیفت هم کار می‌کنند و صبح دخترانه و بعدازظهر پسرانه است و دبستان، راهنمایی و دبیرستان است که ساختمان‌های فرسوده‌اند، ششم؛‌ بازسازی زمین چمن. هفتم؛‌ آسفالت خیابان‌ها به ویژه خیابان اصلی محله،‌هشتم؛‌ تعیین تکلیف سرای محله و تفکیک آن از بخش اداری و عملیاتی ناحیه. امیدواریم شهرداری ناحیه و شهرداری تهران برای حل‌شان چاره‌اندیشی کنند. 

 

سلیمانی: توصیه برای جابجایی سرای محله منطقه 19
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر، با بیان اینکه تهران، دارای انهار مختلف شمال به جنوب و شرق به غرب است گفت: برخی نهرها شیب شمال به جنوب دارند. از سویی، متأسفانه ماجرای آب گرفتگی در انهار شرقی و غربی به نسبت بیشتر است که باعث بروز مشکلات در معبر های مختلف شهر می شود. از این رو برای رفع چنین چالشی باید در این خصوص اقداماتی صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه شهرداری منطقه 19 به خصوص در مختصات محله خلازیر برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز بسیار فعال است؛ اظهار کرد: مردم محلات دیگر این منطقه گلایه را داشتند که تمام توان منطقه در این ناحیه صرف می شود اما شهرداری منطقه باید به گونه ای عمل کند که این احساس در شهروندان سایر نواحی ایجاد نشود.
وی افزود: جانمایی سرای محله، مناسب نبود و محل دپوی زباله مقابل شهرداری ناحیه واقع شده بود که باید با جدیت به جانمایی مناسب توجه کرد.
سلیمانی با اشاره به نبود روشنایی مناسب در برخی فضاهای شهر و تبدیل شدن به فضایی برای آسیب های اجتماعی، تصریح کرد: مردم محله علاقمند بودند که در صورت اقدام شهرداری، همکاری مناسبی را داشته باشند. 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: